به طور کلی تعلیم و تربیت سه حوزه اصلی دارد که ادبستان انشاء برای هرکدام برنامهریزی جداگانهای دارد؛
۱- حوزه ادراکی: با هدف رشد و تعالی قوهی ادراک و ذهن کودکان:
- بخوانیم و بنویسیم: فعال سازی و تقویت حافظه سمعی و بصری کودکان
خواندن: روخوانی > روانخوانی > زیباخوانی
نوشتن: صحیح نویسی> زیبا نویسی> ادبی نویسی - حساب: فعال سازی و تقویت توانمندی های تحلیلی ذهن
از طریق تعلیم و تمرین حساب (به منظور توانمند سازی کودکان جهت خرید ساده برای منزل) - کاردستی: فعال سازی توانمندی های کاربردی ذهن
ایجاد خلاقیت و نوآوری، تمرین دست ورزی و استفاده از اعضا و اندامهای ظریف و دقیق - حل مساله: فعال سازی توانمندی های کاربردی ذهن
مواجهه با معضلات و مشکلات زندگی و تمرین پیدا کردن راه کارهای اجرایی به شیوه ای نوین - آشنایی با خلقت الهی: رویکرد توحیدی به آموزش طبیعت و علوم تجربی
- تفکر (منطق برای کودکان): آموزش شیوههای درست اندیشیدن متناسب با سن کودک مبتنی بر علم منطق (روششناسی اندیشه و فکر صحیح)
برای شناخت بیشتر نسبت به حوزه ادراکی، نوشتهی «ذهن خلاق، فعال و توانا» را مطالعه نمایید |
۲- حوزه تحریکی و شخصیتی: با هدف تقویت اراده و مدیریتِ خود و همچنین تمرین و تثبیت آداب شخصی تا این آداب در کودکان تبدیل شود به یک رفتار و مهارت باثبات.
- آداب: تصحیح و استانداردسازی شیوههای رفتاری کودکان در موضوعات:
خوردن و آشامیدن/ خواب و استراحت/ نظافت/ پوشش و آراستگی
با شیوه های شاد و فعال از طریق شعر، شعار، نمایش، قصهخوانی و سرود
برای کسب اطلاع بیشتر نسبت به حوزه تحریکی، نوشتهی «شخصیت مستقل و با اراده» را مطالعه نمایید |
۳- حوزه جسمی حرکتی و ورزش: که با یک برنامه مدون و حساب شدهی تغذیه و ورزش، زیر نظر مربیان مجرب پیگیری می شود تا سلامت و روحیه ورزشکاری و استحکام شخصیتی در کودکان شکل بگیرد.
- ورزش: توانمندسازی قوای جسمی و حرکتی در محور های سرعت، قدرت و دقت با استفاده از تمرینات آمادگی جسمانی به صورت «روزانه»
- الگوی تغذیه: الگوی تغذیه صبحانه، میان وعده و ناهار بر اساس طب سنتی
برای آشنایی بیشتر با حوزه حرکتی، مطلب «جسم سالم، فعال و مستحکم» را مطالعه نمایید |